Lieco Auto - det første bygget på Straume
Lieco Auto hadde fått tilgang til en tomt midt på Straume hvor de skulle sette opp verksted og bilutsalg. 6. april 1972 startet byggingen opp, men det var enkelte som satte spørsmålstegn ved plasseringen av bygget.
– Ordfører Olav Midttun stusset litt over hva vi skulle med en tomt midt i ødemarken på Straume, forteller Olav. Men en 3.6 måls ferdig planert tomt var det vi hadde å starte med. Vi hadde ingen tilgang til gravemaskin, så alt var kun ren håndkraft. 2 grafser, 2 grafsebrett, to trillebårer, en brukt blandemaskin og en 25m plastslange som vi brukte til vater. Bygget ble ikke oppført slik som det ville blitt gjort i dag, sier Olav Hauge, men vi hadde sunt bondevett og masse pågangsmot.
Disse var med i Lieco Auto fra start:
Tom Matre, Mekaniker • Knut Pettersen, Mekaniker • Bjørn Bjorli, Mekaniker • Terje Larsen, Understellsbehandler • Per Ove Langeland “Poen”, Karosserioppretter • Harald Karlsen, Karosserioppretter • Finn Helleve, Lakkerer
Utsatt åpningsdag
I byggeprosessen ble det brukt arbeidsmetoder som man ikke vil se i dag.
– Vi var i god form alle som jobbet. Alt ble gjort for hånd og det var et slit, men det gikk fortere unna enn hva Straume Rør & Betong klarte å levere av stein. 20 kg tunge steiner ble lesset for hånd på lastebil.
– HMS var et fremmedord på den tiden, og bygget ble ikke oppført slik som det ville blitt gjort i dag. Da takstolene skulle heises på plass, kastet jeg meg på og spikret de på plass i samme slengen. Vi gjorde en skikkelig jobb og klokken eksisterte ikke. Det var en fantastisk tid, sier han.
– 15. oktober var den opprinnelige innvielsesdatoen vi hadde satt til Lieco, men siste salve på tomten til Karlsen & Sønn ville det annerledes. En vegg av stein kom brasende ned til oss, vinduer og steiner fløy i alle retninger, heldigvis ble ingen skadd, sier Olav.
Åpningsdagen ble utsatt, og 1.november 1972 var det endelig klart for å åpne dørene til Lieco Auto.
Bilberging og verksted
Bilberging ble en viktig inntektskilde for Lieco Auto allerede fra starten. Med bilberging fikk de mange oppdrag og de hadde fast avtale med Fjell og Sund lensmannskontor som også gav mye arbeid til verkstedet.
– Jeg fikk en veldig stor interesse for bilberging, og fikk bygget en bergingsbil som tok 2 biler. Det var det ingen andre som hadde på den tiden, sier Olav. Bilbergingen var en viktig del for Lieco Auto. Vi fikk et veldig godt samarbeid med politiet, og mange av oppdragene var gitt fra de, fortsetter han.
Lieco Auto står bak den største bergingen som har vært på Sotra etter MS Rockness. Ved hjelp av verktøy av forskjellig slag fikk de berget en gravemaskin som lå i Storavatnet på 6 meters dyp.
– Den største bergingen vi hadde var på Storavatnet rett nedenfor Liecobygget. Det var is og kaldt og en gravemaskin hadde gått utfor da de holdt på å lage veien. Ingen andre turte å gi en pris på bergingen da avstanden til gravemaskinen var så stor. Jeg hadde nettopp vært på berging kurs så denne jobben ville jeg ha, sier Olav.
– Jeg fikk låne en snurpeline fra Lie, kasteblokker og rundstål. I tillegg fikk jeg låne den største bergingsbilen til Viking samt to froskemenn til en god pris, og med dette gikk vi i gang med bergingen. Det var selvsagt en del som mente at dette aldri kom til og gå bra, men vi gav oss ikke.
Bilsalg og bilforhandler
Bilsalget til Lieco Auto gikk veldig bra allerede fra starten av. Kundene var mange og de solgte flere ulike merker som Renault, Mazda og Lada.
–Fra slutten på 1970 årene var vi forhandler av Lada, sier Olav. Prisen var på omlag 42000 kroner, så de var ganske rimelige. Salget av Lada gikk kjempebra, og varte helt til den russiske importøren gav seg, sier han.
– I 1972 fikk vi B forhandler status på Renault av Paradis Bruk. Ole Magne var bilselger og salget av Renault gikk kjempebra sier han. Da Volvo overtok Renault, gikk vi over til Nissan merket i 1975 - 1976, men agenturet på Nissan ble avsluttet da de ville inn på eiersiden til Lieco, det nektet jeg plent, fortsetter Olav Hauge.
– Jeg kastet meg rundt og ringte til Peugot, den kunne vi få, men vi landet til slutt på Mazda. Mazda salget gikk over all forventning, og vi ble den 5. største Mazda forhandleren i landet.
Kunder
– Kundemassen var absolutt tilstede her på Sotra. Det var pengesterke folk som bodde her på øyen. Det var ikke kun en bestemt kundegruppe, de som kjøpte biler hos oss var både «Hansen og Olsen», forteller Olav.
– Politiet ble også bilkunder, sier Olav. De leverte vi Mazda til, og det hadde ingen gjort før oss. Det var Fjell og Sund lensmannskontor som kjøpte bil hos oss først, og deretter Laksevåg lensmannskontor etter at de hadde fått prøvekjørt Mazda hos oss i noen dager, sier han.
Lieco Auto kjøper Sotra Bil
1.februar 2020 flyttet Lieco Auto ned i nye lokaler i Idrettsvegen etter oppkjøp av Sotra Bil.Straume fikk en ny felles forhandler av Ford, Hyundai og Tysse tilhengere.
Fakta om Lieco Auto:
Lieco Auto er en av Sotras eldste bilforhandlere og er en del av familieforetaket Liegruppen. Bedriften er lokalisert i Idrettsvegen 55 på Sotra.
Lieco Auto er i dag en autorisert Ford og Hyundai forhandler, samt forhandler av den kvalitetssterke Tyssetilhengeren med over 80 ulike varianter i sortimentet. Lieco Auto er også et Mekonomen verksted og har eget karosseriverksted.
Den 01.oktober 2022 er det totalt 34 ansatte hos Lieco Auto AS.